Vitaminen en leefstijl

Voor iedereen geldt in principe: eet gezond, gevarieerd en drink voldoende water (het advies is 2 liter per dag). Voor jou als zwangere zijn er extra voedingsadviezen om jou en je ongeboren kindje extra ondersteuning te bieden. 

Heb je extra advies nodig ten aanzien van voeding en een gezonde leefstijl? Bij viamama werken ook dietisten, lactatiekundigen en leefstijlcoaches om samen met je naar een gezond leefpatroon te kijken. Gun jezelf deze extra zorg. Ook meteen een mooi cadeau voor het kindje in je buik die hiervan mee profiteert!

 Vitaminen

Foliumzuur (vitamine B11)

  • is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam;
  • is nodig voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen;
  • is ook belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind;
  • vermindert de kans op een kindje met een ernstige aandoening, zoals een open ruggetje (spina bifida).

Wij raden je aan om foliumzuur in te nemen van 8 weken voor de bevruchting tot 10 weken zwangerschap (dat is 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie). Slik elke dag 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Deze tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Je hebt tijdens de zwangerschap ook extra vitamine D nodig. Daarom adviseren wij om elke dag 10 microgram (μgvitamine D in te nemen. Extra vitamine D is nodig voor de groei en vorming van het skelet van de baby en voor jezelf om op oudere leeftijd botontkalking te voorkomen.

Voeding

Als je in verwachting bent, is het raadzaam om je leefstijl daarop aan te passen. Sommige dingen kun je bijvoorbeeld beter niet eten of drinken. Kijk op de website van het voedingscentrum voor uitleg over welke voedingsmiddelen ontraden worden om tijdens de zwangerschap te eten.

Leefstijl

Roken, alcohol en drugs worden ontraden tijdens de zwangerschap aangezien dit schadelijk is voor ongeboren baby’s. Deze onderwerpen zullen met de verloskundigen besproken worden.

Heb je ondersteuning nodig bij stoppen met roken? Dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Neem een kijkje op de website www.rokeninfo.nl.

Kijk voor meer informatie over alcohol op www.alcoholenzwangerschap.nl

Meer informatie over drugs is te vinden op www.drugsinfo.nl

Sporten

Regelmatige lichaamsbeweging in de zwangerschap is voor de meeste vrouwen een aanrader. Je blijft in goede conditie, je voelt je beter, het verstevigt de spieren en je hebt minder kans op spataders en obstipatie. Hoe intensief je kunt training hangt af van de mate waarin je vóór de zwangerschap al sport hebt beoefend. Sporten waarbij je een verhoogde kans hebt op vallen en stoten worden afgeraden.