Omgaan met pijn

Baringspijn is functionele pijn. Dit is dus ook echt een andere soort pijn dan wanneer je je echt bezeert. We hebben baringspijn nodig om te kunnen bevallen.

Maar het moet niet gaan tegenwerken. Ontzettend fijn dat we je 24/7 pijnmedicatie kunnen aanbieden in het ziekenhuis als dat gewenst is.

Maar … omdat er ook nadelen aan pijnbestrijding zitten gaan we hier zorgvuldig mee om. We vertellen je hier graag meer over zodat je hier goed over kan nadenken voordat je aan je bevalling begint.

Medicamenteuze pijnstilling

Hoe fijn is het als je zelf kunt beslissen of je nog wat extra pijnstilling nodig hebt tijdens je bevalling en het vervolgens nog zelf kunt toedienen ook. Bij het middel Remifentanyl kan dit. De vrouw kan dit middel namelijk zelf via een pompje toedienen. Omdat het middel voor een goede ontspanning zorgt, gaat de bevalling in veel gevallen vlotter. Door de relatief kortdurende werking van twee tot vier uur, is het middel vooral geschikt voor het laatste stukje van de bevalling. Door de korte werking kunnen vrouwen bovendien sneller naar huis met hun kindje. Leuk weetje: Remifentanyl is een opiumachtige stof en wordt verkregen uit papavers (klaprozen). ‘Slapen als een roosje’ is hiervan afgeleid.

Een andere vorm van pijnstilling die wordt gegeven tijdens de bevalling is de ruggenprik. De ruggenprik is de meest effectieve vorm van pijnbestrijding tijdens de bevalling. De anesthesist plaatst een dun slangetje tussen de ruggenwervels waardoor de zenuwen die pijnprikkels naar de baarmoeder en bekkenbodem vervoeren uitgeschakeld worden. Meestal voel je helemaal geen pijn meer. Je benen kunnen wel slap worden waardoor je met de ruggenprik alleen op je rug kunt liggen.

Bij beide vormen van pijnstilling vindt de bevalling in het ziekenhuis plaats. Dit omdat jij en je kindje continue gemonitord worden door de hartslag en bloeddruk in de gaten te houden.

In de praktijk worden alle voor- en nadelen met je besproken.

Andere vormen van pijnstilling

Naast medicatie gebruik, zijn er ook vormen van pijnstilling welke je zelf toe kunt passen en waarmee je thuis kunt bevallen:

• Probeer te ontspannen. Ontspannen is de beste manier om pijn de baas te blijven. Wat hierbij kan helpen is positief denken en experimenteren. Door regelmatig van houding te veranderen kun je de pijn vaak beter opvangen en duurt de bevalling korten dan wanneer je op je rug ligt. Welke houdingen mogelijk zijn zal de verloskundige met je bespreken.
  • Warmte! De warmte van een bad, douche of kruik werkt pijnstillend. Ook helpt warmte goed om te kunnen ontspannen.
  • Stel het “klokken zo lang mogelijk uit. Op die manier duurt een bevalling namelijk dagen.
  • Probeer waar mogelijk nog zoveel mogelijk te dutten tussen de weeën door. Je weet niet hoe lang het nog gaat duren en je hebt je rust hard nodig.

Meer weten over omgaan met pijn?

Wil je meer weten over omgaan met pijn tijdens de bevalling? Bijvoorbeeld over pijnbehandelingen thuis en in het ziekenhuis? Lees dan meer over pijnbestrijding in de folder ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met de pijn?’ en kijk voor uitgebreidere informatie op deverloskundige.nl